HomeBlogHoe is de FIT met jouw klant?

Hoe is de FIT met jouw klant?

Hoe is de FIT met jouw klant?

Hoe is de FIT met jouw klant?

Welke rol speel ik bij mijn klant?

Weten wij van onze belangrijke klanten hoe en in welke mate wij een echte FIT hebben?

Hebben we, door de juiste vragen te stellen, duidelijk welke rol wij vervullen in zijn verdienmodel en bedrijfsvoering?

Er zijn een aantal hulpmiddelen die je kunnen helpen om die vraag te stellen. Denk aan het Kraljic model of Miller Heiman model. Natuurlijk zijn er ook andere modellen. Als die beter passen gebruik die dan.  Deze modellen helpen je om de juiste vragen aan de klant te stellen. Sterker nog, je kunt ze in het gesprek met de klant gebruiken om samen met de klant tot invulling te komen.

Nadat de klant heeft aangegeven welke rol jij speelt in zijn bedrijf komen de vragen over wat de visie, strategie, doelen, doelstellingen en KPI’s van je klant zijn. En wat de persoonlijke doelstellingen van jouw gesprekspartner zijn.

Vervolgens leg je de strategie, doelen en doelstellingen van je eigen bedrijf over die van de klant heen. Daardoor komen de concrete punten van overlap naar boven. Ofwel de FIT. De analyse daarvan laat dan zien in hoeverre wij aansluiten bij de doelen, doelstellingen van onze klant en waar de mogelijke gaps zitten.

Deze kennis stelt je in staat om heldere en duidelijke keuzes te maken:

  • Bij welke klanten willen en kunnen we streven naar een maximale FIT en een NPS-score 9.
  • Wat moeten we doen om die FIT en die 9 te bereiken.
  • Bij welke klanten gaan we die maximale FIT niet (meer) nastreven.

De belangrijkste volgende stap is het samenstellen van een multi disciplinair klant team. Dit team gaat, volgens scrum methodes, een actieplan opstellen. Dit actieplan kent als concreet doel, het halen van een NPS-score 9 en het verkrijgen van een maximale FIT bij de klant. Dit actieplan wordt vervolgens samen met de klant gesmeed tot een gezamenlijk plan. Want we weten dat een NPS-score van 9 een méér omzet van 20% oplevert.

Weten hoe een maximale FIT te bereiken en 20% méér omzet?

Praat eens met ons en neem contact op met Matty Geertsen 06-10516021 of Marco Geertsen 06-10519173. #customerexperience,