HomeBlogHoe maak je van FOFO, LOFO

Hoe maak je van FOFO, LOFO

Hoe maak je van FOFO, LOFO

Iedereen zal wel bekend zijn met de afkorting FOMO, Fear Of Missing Out. Vorige week leerde ik dat er nog 2 afkortingen zijn die erop lijken. De eerste was FOFO en de tweede LOFO. Ik zal je niet langer in spanning laten. FOFO staat voor Fear Of Finding Out en LOFO is het tegenovergestelde Love of Finding Out.

Ik moest hierbij meteen denken aan Jim Collins van Good to Great. Een van de kenmerken van excellente ondernemingen is, “Confront the brutal facts.”  

Tegelijkertijd moest ik denken aan mijn eigen ervaringen als het gaat om klanttevredenheidsonderzoek. Hoeveel redenen ik gehoord heb waarom we géén onderzoek doen. Denk aan; geen budget, andere prioriteiten, SAP implementaties, wij denken te weten wat de klant van ons vindt, etc..

Toen ik tegen de term FOFO aanliep dacht ik dat dat wel eens de èchte reden zou kunnen zijn waarom we de klant zijn mening niet vragen. We zijn bang voor de antwoorden! We durven niet in de spiegel te kijken die de klant ons voorhoudt. Het is comfortabeler om er niet naar te vragen want dan hoef ik ook niets te doen. Zoiets van, als ik het er niet over heb, dan is het er ook niet.

Er is echter een waarheid als een koe: De klant heeft sowieso een mening over je of je er naar vraagt of niet.

De LOFO mensen gaan het altijd winnen van de FOFO mensen. Zij omarmen “the brutal facts” omdat ze willen leren en weten dat het nodig is om te excelleren.

Wat wil je zijn: FOFO of LOFO?