HomeBlogHoe ziet het verdienmodel van jouw klant eruit?

Hoe ziet het verdienmodel van jouw klant eruit?

Hoe ziet het verdienmodel van jouw klant eruit?

 

In de vele gesprekken die ik voer met B2B klanten in het kader van klanttevredenheid komt het volgende thema regelmatig terug: het verdienmodel van de klant.

Het komt regelmatig voor dat de accountmanager niet vraagt naar hoe het verdienmodel van de klant eruit ziet, in elkaar steekt. Wat is zijn omzet? Wat is zijn marge? Wat is zijn winstpercentage aan het einde van het jaar? Welke segmenten, categorieën dragen veel bij, welke niet? Wat zijn de marge wensen, eisen van de klant om zijn exploitatie gezond te kunnen draaien?

Vaak weten ze niet welke bijdrage zij leveren aan de verdien capaciteit van de klant en hoe zich dat verhoudt tot de concurrent. Of hoe de klant naar jou als leverancier kijkt. Ben je een kosten- of opbrengstenpost.

Hoe kun je, bij het ontbreken van de kennis van het verdienmodel van de klant, de klant helpen groeien in marge? Realiseer, je bent als leverancier altijd onderdeel van het verdienmodel van jouw klant. Een onderdeel van zijn proces om te komen tot winst.

Hoe stoer zou het zijn als je jouw klant concrete beloftes kunt doen, die passen in zijn wensen en doelstellingen, die je aan het einde van het jaar kunt bewijzen als gerealiseerd?

Dat is een belangrijke stap op weg naar een NPS-score 9. En wie wil dat nu niet.