HomeBlogKlantwaarde of aandeelhouderswaarde?

Klantwaarde of aandeelhouderswaarde?

Klantwaarde of aandeelhouderswaarde?

Ik werd de afgelopen week getriggerd door een bericht van een goede zakenrelatie van me. Hij vertelde dat hij besloten had weg te gaan bij het bedrijf, private equity owned, waar hij werkte. De reden kort samengevat, het ging alleen nog maar over geld nog eens geld, winst en aandeelhouderswaarde. Week in, week uit.

Dit riep bij mij de volgende vraag op, wat is belangrijker klantwaarde verhogen of aandeelhouderswaarde vergroten?

Het beeld dat bij mij ontstaat is dat bij sommige bedrijven klantwaarde en aandeelhouderswaarde compleet ontkoppeld zijn. Waarbij het lijkt alsof de aandeelhouders elk jaar meer willen inboeken terwijl de waarde voor de klant van dat bedrijf niet gegroeid is.

Wij hebben de afgelopen, ca. 20 jaar, veel klanttevredenheidsonderzoeken gedaan en veelvuldig gezien dat de waarde voor de klant van de onderzochte partijen niet echt gegroeid was. Terwijl hetgeen de aandeelhouders uitgekeerd kregen wel gegroeid was.

Volgens mij zit er wel een koppeling tussen klant waarde en aandeelhouderswaarde. Als de klantwaarde meetbaar groeit kan hetgeen de aandeelhouders krijgen ook groeien. Als de klantwaarde daalt dan ook de uitkering aan de aandeelhouders.

De focus moet liggen op de groei van de waarde voor de klant!