HomeBlogNiet wát, maar wíe de NPS-score het sterkst beï...

Niet wát, maar wíe de NPS-score het sterkst beïnvloedt.

Niet wát, maar wíe de NPS-score het sterkst beïnvloedt.

Niet wát, maar wíe de NPS-score het sterkst beïnvloedt.

Wat we uit ‘Big data’ leren over het belang van écht goede verkopers.

 

We hebben de data, die wij de afgelopen jaren hebben gegenereerd  uit f2f interviews  met klanten van onze opdracht gevers, laten “crunchen”. Hieruit kwam een opmerkelijke conclusie: De belangrijkste beïnvloeder  van de NPS-score blijkt de kwaliteit van de verkoper, accountmanager te zijn.  Sterker:  aanvullende analyse leert ons dat een verkoper, accountmanager die écht goed is meer dan 10% méér omzet ophaalt dan een gemiddelde verkoper. 

Wat maakt iemand, volgens klanten, dan  tot een écht goede verkoper, accountmanager ?

Dat zijn eigenschappen als het hebben van inlevingsvermogen ,  nakomen van afspraken, proactief gedrag tonen en willen ontzorgen, goed, open communiceren en goed kunnen luisteren, eerlijk, duidelijk en transparant willen zijn, passie, daadkracht, volhardend, beslissing bevoegd en besluitvaardig zijn, creatief en inventief zijn, oplossingsgericht zijn, goed voorbereid zijn en je huiswerk hebben gemaakt. Feitelijk komen al deze eigenschappen samen in de wil om de klant écht te begrijpen.

 

Minstens zo belangrijk is  de tijd willen en kunnen nemen om een professionele, volwassen en wederkerige relatie op- en uit te bouwen. En dit bereik je niet door elke 2 jaar een nieuwe verkoper naar je klant te sturen. Integendeel! Uit onze onderzoeken blijkt namelijk ook dat klanten waarde hechten aan een langdurige relatie met hun accountmanager, aan ‘iemand die mijn bedrijf en de uitdagingen waar ik voor sta, écht begrijpt’. Wat daarvoor nodig is? Professionele accountmanagers die zichzelf, en daarmee de relatie met hun klanten voortdurend verder uitbouwen.

Weten hoe je een professionele relatie met klanten bouwt?  

Praat eens met Matty Geertsen 06-10516021 of Marco Geertsen 06-10519173.