HomeBlogVragen om feedback van de klant.

Vragen om feedback van de klant.

Vragen om feedback van de klant.

Ik werd de afgelopen zaterdag getriggerd door de column van Ben Tiggelaar in het NRC. Daar heeft hij het over aanspreken en feedback geven en vragen.

Daar geeft hij een aantal tips en lessen die helpen om feedback te geven, te ontvangen en te vragen. Tegelijkertijd heeft hij het over feedback binnen een organisatie.

Deze lessen zijn, wat mij betreft, zeer goed bruikbaar om de samenwerking met de klant te verbeteren. Dus ook goed bruikbaar buiten je bedrijf.

De lessen zijn:

  • Werk eerst aan de relatie. Een goede relatie helpt in de acceptatie van kritiek.
  • Zorg voor duidelijke afspraken. Maak concrete afspraken met je klant over hoe je wil samenwerken en dat je elkaar altijd mag aanspreken.
  • Geef sneller en vaker gewone feedback. Een kritische houding wordt normaler omdat jij en de klant weten dat we dat doen om samen beter te worden.
  • Vragen om kritiek is makkelijker dan geven. Zorg ervoor dat je in de klant relatie vaker om die kritiek vraagt en niet wacht totdat je ze krijgt. “Wat kan ik beter doen”, zou een regelmatig terugkerende vraag moeten zijn in de gesprekken met je klant.

Door regelmatig om feedback te vragen, bij je klant, stel je jezelf in staat om te leren en te ontwikkelen als  professional en als mens. Daarbij onderscheid je jezelf omdat niet veel verkopers, accountmanagers dat doen.

Neem deze lessen ter harte en leer, ook al zal het in het begin onwennig voelen en spannend zijn. De klant zal je ervoor belonen. Een hogere loyaliteit en meer omzet.