HomeBlogWaarom je geen powerpoint presentatie moet gebr...

Waarom je geen powerpoint presentatie moet gebruiken in een klantgesprek?

Waarom je geen powerpoint presentatie moet gebruiken in een klantgesprek?

Waarom je geen powerpoint presentatie moet gebruiken in een klantgesprek?

Een van de opvallende opmerkingen uit mijn vele klant gesprekken van de afgelopen weken is de groeiende afkeer van powerpoint presentaties.

Waarom is er die groeiende afkeer?

 De powerpoint presentaties die ze krijgen gaan maar beperkt over de klant. Ze gaan vooral over het eigen bedrijf, haar merken en hoe goed die zijn. Bovendien zijn de presentaties vaak door marketing gemaakt, die doorgaans verder van de klant afstaan dan sales.

De lap-top en de presentatie staan vaak letterlijk en figuurlijk tussen de klant en de leverancier in waardoor een echt gesprek bemoeilijkt wordt. Bovendien kijkt men de klant niet aan maar naar het scherm.

De klant is veel meer gebaat bij  een verkoper die vraagt en doorvraagt. Die stapje voor stapje de klant beter gaat begrijpen door gesprekken te voeren. Gesprekken met verschillende disciplines bij de klant om een breed beeld te krijgen van wat de klant drijft, waarmee hij worstelt, welke kansen hij ziet. De wil om de klant te snappen is hier leidend. In dit proces past geen powerpoint presentatie.  

Als je het echt wil weten, voer dan een echt gesprek met je klant. Als je oprecht geïnteresseerd bent, dan ‘hoor’ je veel haakjes waaraan klantoplossingen gehangen kunnen worden.     

De uitdaging is dus; Leef je in en leef je uit.