HomeBlogWat is er mis met, de beste willen worden?

Wat is er mis met, de beste willen worden?

Wat is er mis met, de beste willen worden?

Wat is er mis met, de beste willen worden?

Er gebeurde afgelopen week iets opvallends. In een gesprek met een accountmanager zei ze, “Ik ben niet bezig met mijn carrière. Ik wil de beste worden in mijn vak. Ik hoef niet zo nodig manager te worden. Ik wel beter worden in wat ik doe en uiteindelijk de beste zijn.”

In de gesprekken die ik voer, kom ik regelmatig mensen tegen die haast hebben. Ze zijn bezig met zichzelf en hun carrière. Met intern stakeholder management om ervoor te zorgen dat hun ambitie wordt verwezenlijkt. Wat daarbij opvalt is dat de ambitie die ze uitspreken vaak vervat is in hiërarchische stappen. Om in mijn vakgebied te blijven, “Ik wil snel verkoopdirecteur worden”. Ik hoor zelden, “Ik wil de allerbeste accountmanager worden”.

We weten allemaal dat als je de allerbeste bent, dat je daarom geroemd, her- en erkend, wordt. Kijk maar naar topsporters. We kennen de allerbesten allemaal. Die hebben allemaal de ambitie uitgesproken de allerbeste te willen zijn en zijn er vervolgens naartoe gaan werken. Hetgeen heel veel tijd, arbeid, bloed, zweet en tranen vergt om dat doel ook te bereiken.

Waarom spreken we in organisaties onze ambities dan niet uit in termen van de allerbeste willen worden? Maken we met onze leidinggevende plannen hoe ervoor te zorgen dat je de allerbeste wordt; welke ondersteuning je nodig hebt van je organisatie? Welke arbeid jijzelf gaat leveren?   

Een ding is zeker, klanten zitten graag met de allerbeste accountmanager aan tafel.