HomeBlogWillen we wel uitblinken bij onze klanten?

Willen we wel uitblinken bij onze klanten?

Willen we wel uitblinken bij onze klanten?

In de vele gesprekken die ik voer met klanten word ik regelmatig geconfronteerd met pittige uitspraken over hun leveranciers.  

Zoals deze; “Ik mis in 90% van de gevallen oprechte nieuwsgierigheid. Het lijkt alsof we steeds luier worden. Accountmanagers moeten vlieguren maken. Ik weet vaak niet wie de accountmanager is. In sommige gevallen kunnen ze beter een catalogus sturen. Het is allemaal te vrijblijvend.”

Ik denk dat hij niet de enige is die zo denkt over zijn leveranciers.  

Wat houdt ons toch tegen om echte gesprekken te willen voeren met klanten? Je te willen invreten in zijn materie, engagement te tonen. Onderscheidend te willen zijn en het verschil willen maken voor de klant en ten opzichte van je concurrenten.

Laten we in ieder geval eens beginnen met het echte gesprek te voeren. Laten we de klant vragen naar zijn ervaringen met ons als leverancier. Hoe je het ook wendt of keert, de klant heeft een mening en een oordeel over jou als verkoper en je bedrijf. Of je dat nu leuk vindt of niet. Dan is het beter dat je die mening kent. Want dan pas kun je jezelf en je prestatie verbeteren. 

Dat verbeteren begint met oprechte nieuwgierigheid, vragen stellen en doorvragen. Zo simpel is het. Een kwestie van doen.