HomeBlogBoeien, binden en bouwen.

Boeien, binden en bouwen.

Boeien, binden en bouwen.

Boeien, binden en bouwen.

Deze woorden zijn, in mijn ervaring, heel veel gebruikt als je het hebt over klantgerichtheid.

Boeien = Snap ik jouw probleem, uitdaging en heb ik daar een oplossing voor.

Binden = Is deze oplossing, liefst langdurig, bindend (Lock Inn) voor onze relatie.

Bouwen = Biedt deze oplossing jou groei mogelijkheden waardoor ook ik kan groeien.

Deze woorden gaan, m.i.,  vandaag de dag ook op voor sales talent.

Zijn we als bedrijf boeiend genoeg voor sales talenten? Dat is meer dan een grote naam of groot merk. Dat gaat over sales talenten boeien door ze een programma te bieden dat hen in staat stelt te excelleren in het verkoop vak. Een mix van, van feedback geven in- en extern via klant onderzoeken, van intervisie, van opleidingen, etc..

Zodra we ze echt kunnen boeien ontstaat de binding. Op het moment dat wij, als organisatie en leidinggevenden, laten blijken dat we geëngageerd tijd investeren in het laten excelleren van talent zal dit wederkerig zijn. Als wij ons binden zal je zien dat zij zich ook binden. Dat heet, volgens mij, loyaliteit. Loyaliteit krijg je niet die moet je verdienen.

Zodra boeien en binden post gevat heeft is de stap naar bouwen logisch. De organisatie en het talent gaan er samen voor om de verkoper, accountmanager de allerbeste te maken. De ambitie is uitgesproken, het programma is er, de meetmomenten en tools, b.v. een NPS-Dashboard, zijn er. Kortom alles is er om groei en ontwikkeling te faciliteren.

Met sales talent is het eigenlijk hetzelfde als met klanten. Als in boeien, binden en bouwen niet geïnvesteerd wordt dan lopen klanten weg. Zo ook sales talenten.