HomeBlogDe zucht naar data en insights.

De zucht naar data en insights.

De zucht naar data en insights.

De komende weken ben ik druk bezig met het voeren van gesprekken in het kader van een leveranciersonderzoek.

De  ketenpartij die dit onderzoek doet wil graag een 360° feedback hebben van zijn belangrijkste stakeholders waaronder zijn leveranciers. Zinvol lijkt me. Ook leveranciers kunnen je helpen beter te worden.

Wat in die gesprekken opvalt is dat de leveranciers hameren op het krijgen van data en inzichten van hun klanten. Dus data en inzichten over de klant van de klant, sales out data genoemd. Aan wie, hoeveel en wat verkoopt onze klant van onze producten aan zijn klanten.

De zucht naar data is logisch. Meten is tenslotte weten. Wat tevens opvalt is dat de data die gedeeld wordt nog te vaak data is en geen inzichten waardoor de getallen niet van conclusies, consequenties en besluiten worden voorzien.

Neem een voorbeeld aan deze klant en ga regelmatig de mening van je belangrijke stakeholders vragen en dan met name je klanten. Meten is ook hier weten. Voor je het weet  levert het zeer waardevolle inzichten op die jou en jouw bedrijf bij jouw klanten helpt groeien. Zolang ze maar van conclusies en consequenties worden voorzien.