HomeBlogFocus op het resultaat of focus op leren?

Focus op het resultaat of focus op leren?

Focus op het resultaat of focus op leren?

Deze week werd ik geconfronteerd met een interessante studie van professor Carol Dweck, van Stanford University, over de groeimentaliteit.

Mijn samenvatting: Mensen hebben een gefixeerde mentaliteit of een groei mentaliteit. De eerste groep is bang om te falen omdat dit een negatieve weergave is van hun vaardigheden. De tweede groep ziet falen als een essentieel onderdeel van leren en groeien. Zij geloven dat hun succes is gebaseerd op hard werken, leren, trainen en vasthoudendheid.

Uit studies blijkt dat mensen uit de tweede groep vaak succesvoller zijn.  

Waarom is er vandaag de dag nog zoveel focus op het resultaat en te weinig op het  laten groeien van de mensen in de organisatie. Accountmanagers die met targets, resultaat, op pad gestuurd worden i.p.v. uitdagende ambities gevolgd door groei scenario’s die met klanten worden besproken. Dat laatste is veel verrassender. Iedere inkoper weet dat de accountmanager met targets aan tafel zit. Er zitten maar weinig account managers bij hun klanten aan tafel met groei plannen die gezamenlijk ondernemerschap vereisen en waarbij leverancier en klant samen een leercurve doormaken.

Wil je een groei mentaliteit organisatie, ga ondernemen en falen.