HomeBlogFunctioneringsgesprekken voeren met je klanten?

Functioneringsgesprekken voeren met je klanten?

Functioneringsgesprekken voeren met je klanten?

Afgelopen week hoorde ik op de radio een organisatie deskundige praten over nut en noodzaak van het jaarlijkse ritueel, functionering of beoordelingsgesprekken.

We weten allemaal dat we leren van het krijgen van feedback. Feedback op inhoud en gedrag. Ervan uitgaande dat er sprake is van een volwassen wederkerige relatie.

Als het gaat om verkopers en accountmanagers zouden, wat mij betreft, de functioneringsgesprekken gevoerd moeten worden met hun klanten. De klant is bij uitstek diegene die de verkoper, accountmanager van feedback kan voorzien. De klant weet als geen ander welk gedrag de verkoper vertoont en welke inhoud wordt besproken. Kent zijn bereikbaarheid en weet of de verkoper ambassadeur is van zijn bedrijf binnen zijn eigen organisatie.

We kennen genoeg voorbeelden van verkopers die hun vak goed verstaan maar waar de organisatie waarvoor ze werken ze in de kou laten staan omdat ze vanuit hun organisatie niet de inhoud meekrijgen waarmee een  klant echt geholpen is.

Een aanvullende reden om functioneringsgesprekken met klanten te houden is dat klanten feedback zullen geven over de verkoper maar ook over het bedrijf dat de verkoper vertegenwoordigt. De feedback van de klant helpt dus niet alleen om je verkopers beter te maken, het helpt je ook om jouw bedrijf beter te maken. Ervan uitgaande dat je de feedback ter harte neemt en er zaken veranderen op basis van de klant feedback.

Wie durft functioneringsgesprekken te voeren met zijn klanten?