HomeBlogHoe ziet het alternatieve jaarverslag eruit?

Hoe ziet het alternatieve jaarverslag eruit?

Hoe ziet het alternatieve jaarverslag eruit?

De afgelopen dagen kwamen er weer ettelijke derde kwartaalverslagen voorbij van bedrijven. Wat mij daaraan opvalt is dat die verslagen intern gericht zijn, bedoeld voor de aandeelhouders en financiële professionals. Bovendien hebben ze vaak iets weg van kijk ons nu eens goed zijn; ‘We hebben de omzet met X% procent weten te groeien. De winst is met Y% gestegen en de kosten zijn met Z% gedaald.’

Ik begrijp dat aandeelhouders belangrijke stakeholders zijn maar de belangrijkste stakeholders zijn nog steeds de klanten. Die betalen tenslotte de facturen en die bij elkaar opgeteld vormen de omzet.

Waarom schrijven we geen jaarverslag waarbij onze prestatie bij onze klanten centraal staat? Denk aan;

  • Onze NPS-score is dit jaar gegroeid van 30 naar 40.
  • We hebben de omzetten van onze klanten helpen groeien met ca. 5%.
  • We hebben de marges van onze klanten helpen groeien met ca. 10%.
  • We hebben samen met onze klanten tienduizenden euro’s bespaard door kosten uit de keten te halen.  
  • De plannen voor het komende jaar zijn;
    • Verdere groei van onze NPS-score naar 50
    • Gestage groei van de omzet van onze klanten met 5%
    • Continue groei van de marge van onze klanten met 5%

Wat zou het mooi zijn als we het bovenstaande aan onze klanten zouden kunnen beloven. En sterker nog dat we aan het einde van het jaar in gesprekken met onze klanten het bewijs leveren dat we hetgeen we beloofd hebben ook hebben waargemaakt.

Wie durft het alternatieve jaarverslag te maken?