HomeBlogKlantgerichtheid en durf, een mooi voorbeeld.

Klantgerichtheid en durf, een mooi voorbeeld.

Klantgerichtheid en durf, een mooi voorbeeld.

Diegenen die #Brene Brown kennen weten dat zij die mensen roemt die in de arena durven te gaan staan en de moed hebben om risico te lopen en kritiek te krijgen. Ze heeft weinig met mensen die langs de zijlijn staan en kritiek leveren.

Dat geldt, wat mij betreft ook voor mensen die aan de tafel bij de klant durven vragen om kritiek en verbeterpunten. Wat kunnen wij als bedrijf beter doen en wat kan ik als verkoper beter doen.

Een mooi voorbeeld daarvan zag ik vorige week. Een accountmanager ging met haar accountplan in wording, naar haar klant en vroeg wat is er goed aan het plan en wat moet beter, anders. Haar ervaringen door dit zo aan te pakken waren:

  • De inkoper was aangenaam verrast. Er was namelijk niemand, in zijn ervaring, die dit ooit zo had aangepakt.
  • De focus gaat naar de inhoud.
  • De inkoper gaat constructief meewerken om het account plan beter te maken.
  • Het geeft structuur aan het gesprek en de daarop volgende gesprekken.
  • Je leert erg veel van de inkoper.

Laat je inspireren door deze aanpak. Of bedenk een andere vorm dat de inkoper en jou zelf uit jullie comfort zone haalt om met elkaar constructief kritisch naar jullie samenwerking te kijken. Vanuit verschillende perspectieven is het nog steeds zo dat; twee mensen weten meer dan een.

In de arena gaan staan en de moed hebben om kritiek te krijgen levert op zijn minst een snelle leercurve en een constructieve relatie met de klant op.