HomeBlogKlantrelaties bouwen vereist inlevingsvermogen...

Klantrelaties bouwen vereist inlevingsvermogen en kost tijd.

Klantrelaties bouwen vereist inlevingsvermogen en kost tijd.

We weten uit de talloze  klant interviews die we gedaan hebben, dat klanten vooral willen dat accountmanagers inlevingsvermogen hebben en die dingen doen die daarmee samenhangen. Denk aan stage lopen bij je klant. We weten ook dat klanten een hekel hebben aan snel en vaak wisselende accountmanagers. Al was het alleen maar dat ze niet elk jaar weer, aan de nieuwe accountmanager, moeten uitleggen hoe hun eigen organisatie werkt. Een veel gehoorde uitspraak van inkopers is; “Wij zijn geen opleidingsinstituut voor jonge accountmanagers.”

Ik moest daaraan denken toen ik afgelopen week  de volgende uitspraak las; “Lessons in life will be repeated until they are learned.”

En zo is het volgens mij ook met het bouwen van klant relaties en het verkoop vak. Het vergt tijd en veel ervaringen om tot een bepaald niveau te komen als het gaat om een topper te worden in verkoop.

Dat is ook de boodschap die ik jonge verkopers, accountmanagers wil meegeven. Want ik merk dat ze haast hebben met carrière maken. Haast helpt je niet als je volwassen wederkerige relaties met je klant wil bouwen en ervaringen wil opdoen waarbij je kunt zeggen dat het, ‘a lesson learned is.’

Hoe raar het ook klinkt je hebt de klant en veel klantcontacten nodig om beter te worden. Een online training gaat je niet verder helpen.

Laat de klant jou helpen groeien, dan pas hun je hem helpen groeien en hij zal je ervoor belonen