HomeBlogStellen marketeers de klant eigenlijk wel centr...

Stellen marketeers de klant eigenlijk wel centraal?

Stellen marketeers de klant eigenlijk wel centraal?

 

Een definitie van marketing: Marketing is een functie binnen organisaties en [tevens] een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders. (Bron AMA)

Vervolgens las ik vorige week de resultaten van een onderzoek van Nielsen onder marketeers. Hieruit bleek dat marketeers voor 2022 de volgende prioriteiten hebben;

  • Het vergroten van de merkenbekendheid
  • Het verbreden van onderzoek
  • Ontwikkelen van gepersonaliseerde strategieën
  • Merken een purpose geven.

Wat mij nu opvalt is dat het woord klant, customer of consument niet in de prioriteiten van de marketeers voorkomt. Terwijl het in de definitie van marketing gaat om het leveren van waarde aan de klant. De prioriteiten van marketeers klinken inside out geredeneerd.

Hoe komt het dat het woord klant niet voorkomt? Snap ik de prioriteiten van marketeers onvoldoende of zijn zij wellicht toch teveel intern gefocust?

Wat volgens mij een prioriteit van marketing zou moeten zijn is: Hoe voegen we maximaal waarde toe aan onze klanten, maken we daardoor het verschil en blinken we uit in de ogen van onze klanten.