HomeBlogUitblinken in klantgerichtheid zonder een uitbl...

Uitblinken in klantgerichtheid zonder een uitblink ambitie?

Uitblinken in klantgerichtheid zonder een uitblink ambitie?

 

Ik zat een paar weken geleden in een gesprek met een klant die vertelde dat hij elk jaar de klanttevredenheid meet. In deze meting worden zij met concurrenten en peers uit de industrie vergeleken. Op de vraag wat zijn ambitie was, vertelde hij dat ze elk jaar tot de top-3 wilde behoren.

Onze ervaring is, 16 jaar onderzoek, dat zonder een uitblink ambitie we ook niet gaan uitblinken. Hoezeer de ambitie in de top-3 eindigen te waarderen is, is het geen uitblink ambitie. Je moet echt nummer 1 willen worden en blijven. De parallel met sport is snel gemaakt. De meeste mensen herinneren zich de kampioenen en nummers 1. Weinigen weten nog wie 2e of 3e is geworden.

Zo is het ook bij  klantgerichtheid als je echt het verschil bij je klanten wil maken moet je de nummer 1 bij die klant willen worden.      

We weten uit ervaring dat het niet formuleren van die ambitie leidt tot meer van hetzelfde. Dan ben en blijf je een rapportcijfer 7 en zul je vervolgens in de ogen van je klanten nooit kampioen worden. Kampioen worden vergt ambitie, commitment en veel transpiratie en een team dat in staat is die ambitie waar te maken. Als je in de Champions league wil winnen moet je een team hebben die dat kan.

Wil je kampioen worden; ga je ambitie formuleren, stel je team samen en ga ervoor.