HomeBlogWaarom hebben verkoop directeuren geen target o...

Waarom hebben verkoop directeuren geen target op klanttevredenheid?

Waarom hebben verkoop directeuren geen target op klanttevredenheid?

 

In de vele gesprekken die ik voer komt ik steeds vaker tot de constatering dat veel verkoop directeuren geen target hebben op klanttevredenheid. Ze hebben overal targets op; omzet, marge, kilo’s, liters, marktaandeel, etc.. maar niet op klanttevredenheid. Tegelijkertijd ervaar ik ook dat weinig sales directeuren voor zichzelf een ambitie hebben geformuleerd als het gaat om klanttevredenheid, waarmee ze het verschil willen maken bij hun klanten.

Als de interne targets worden behaald, dan ontvangt men een bonus, een extra beloning.  

De vraag is hoe goed heb je het gedaan in de ogen van je klanten als je je interne targets, hebt gehaald? Welke boodschap heeft de klant aan jouw interne targets? De vraag zou moeten zijn; wanneer zou jij van jouw klant een bonus krijgen en wat moet je daarvoor doen?

Wat zou het effectief zijn als we samen met onze klant een target, gemeenschappelijk doel zouden formuleren. Actief op zoek gaan naar gemeenschappelijke doelen, die samen concreet formuleren en er een gedragen gezamenlijk plan aan hangen.  

Ik moet hierbij ineens denken aan de uitspraak; Alléén ga je sneller. Samen kom je verder.