HomeBlogWaarom meten we meestal alleen harde sales pres...

Waarom meten we meestal alleen harde sales prestaties?

Waarom meten we meestal alleen harde sales prestaties?

Waarom meten we meestal alleen harde sales prestaties?

En zelden de mate waarin onze klanten ons en onze verkopers vertrouwen?

De volgende one-liner is me altijd bijgebleven; “Not everything that can be counted counts and not everything that counts, gets counted.  

Hier moest ik aan denken toen ik vandaag het filmpje van Simon Sinek bekeek waarin hij het belang van vertrouwen, wezenlijk in elk team en organisatie, duidelijk maakte.

Het spreekt, m.i., voor zich dat vertrouwen ook essentieel is in de klant relatie. Zonder wederzijds vertrouwen geen NPS score van een 9 of hoger van de klant. We meten dat echter niet of nauwelijks. We meten wel omzetten, marges en volumes liefst vervat in targets voor de verkopers.

We weten uit onderzoek dat de target jagers onder de verkopers zelden worden vertrouwd. Er zijn er zelfs die aan hun klanten durven vragen om, aan het einde van het jaar, een order te plaatsen zodat zij hun jaar bonus halen.

De vertrouwensrelatie met je klanten is te meten. Weliswaar minder snel en makkelijk dan de harde getallen maar ze is te meten. Dus wat houdt je tegen? Ga de gesprekken met je klanten aan.

Welke stappen zetten wij om de vertrouwde partner van de klant te worden?

Praat eens met Matty Geertsen 06-10516021 of Marco Geertsen 06-10519173.