HomeBlogWaarom sales behoefte heeft aan MBE i.p.v. MBA?

Waarom sales behoefte heeft aan MBE i.p.v. MBA?

Waarom sales behoefte heeft aan MBE i.p.v. MBA?

Waarom sales behoefte heeft aan MBE i.p.v. MBA?

Ik ga een nieuwe opleiding starten. Deze opleiding ga ik MBE noemen. Master of Business Entrepreneurship. De crux is de E van entrepreneurship i.p.v. de A van Administration.

De reden, ik kom veel MBA-ers tegen in grote organisaties en te weinig MBE-ers. Ik ervaar dat we veel bezig zijn met het vastleggen en voorspellen van de werkelijkheid in Excels, processen en procedures en de administratieve verantwoording daar omheen. Tegelijkertijd gaat dat vastleggen vooral over onszelf. Is inside out gedreven en niet outside in.

Een voorbeeld: Ik heb eens aan een CEO gevraagd hoeveel tijd hij kwijt was aan interne rapportage? Zijn antwoordt was 30%. Dat betekent in dit voorbeeld dat van zijn werkweek van 60 uur, hij 18 uur bezig is met administratieve verantwoording. Stel dat hij die tijd had besteed aan ondernemen? Of aan zijn klanten?

Kortom we hebben, m.i., behoefte aan entrepreneurs, ondernemers die kansen zien doordat ze veel en vaak met hun klanten praten. De ogen op buiten hebben gericht om buiten naar binnen te brengen. De dynamiek van hun markten snappen en voelen, de vraag achter de vraag van hun klanten snappen en dan met oplossingen komen. Omdat de klanten daarnaar vragen en niet omdat marketing dat bedacht heeft.  De tijd die je “buiten” besteed is zinvoller dan administratieve verantwoording. De handel ligt tenslotte op straat.  

Wie meldt zich aan voor de nieuwe MBE opleiding?