HomeBlogWat hebben leiderschap en klantgerichtheid met...

Wat hebben leiderschap en klantgerichtheid met elkaar te maken?

Wat hebben leiderschap en klantgerichtheid met elkaar te maken?

 

Ik sprak afgelopen week met #WilbertSavonije van #Bergenpartners over leiderschap. Hij presenteerde op een eenvoudige wijze waaraan leiderschap moet voldoen.

Leiderschap kenmerkt zich door;

  • Richting geven.
  • Kaders  meegeven.
  • Meten.
  • De leerweg van je collega’s faciliteren. Je mensen beter maken.

De paralellen naar leiderschap in sales zijn, m.i., duidelijk.

  • Richting geven; Wat willen en kunnen we voor onze klanten betekenen? Welk probleem lossen we voor ze op? Waarin blinken we uit bij onze klanten? Welke ambitie formuleren we en streven we na?
  • Kaders meegeven;  Wie zijn de belangrijke klanten waar we een 9 willen halen? Wat en hoe organiseren we ons om die 9 te kunnen halen? Welke resources maken we daarvoor vrij? Maak plannen.
  • Meten; Continue meten van de geleverde prestatie bij de klant, bijvoorbeeld NPS-scores. Groeien we bij belangrijke klanten daadwerkelijk naar die 9 toe?
  • De leerweg van collega’s faciliteren. Leiderschap in sales betekent dat je minstens 50% van je tijd bezig moet zijn met het beter maken van je verkopers. We weten dat echt goede verkopers 10% meer omzet binnen brengen, vergeleken met zeventjes.  

Ga voor jezelf na, voldoe ik aan bovengenoemde kenmerken en ga aan de slag.