HomeBlogWat is het effect van prijzen en condities op d...

Wat is het effect van prijzen en condities op de NPS-score?

Wat is het effect van prijzen en condities op de NPS-score?

 

Ken jouw rol in het verdienmodel van jouw klant.

Veel gehoorde opmerkingen in de verkoop wereld zijn: “Als je hoge rapportcijfers van je klant krijgt dan zul je wel teveel hebben weggegeven.” “Als de concurrent betere rapport cijfers krijgt van de klant dan hebben zij meer weggegeven dan wij.”

We weten uit ons onderzoek dat bovenstaande niet waar is.

Het effect van prijzen en condities op de ontwikkeling van de NPS is gemiddeld. Vergelijkbaar met aspecten als, acties en promoties en marktkennis. Prijzen en condities zijn eerder rand voorwaardelijk dan onderscheidend. Prijs is niet onderscheidend want ze is makkelijk te kopiëren. Met rand voorwaardelijk bedoelen we dat prijzen en condities moeten passen in de doelstellingen, wensen van jouw klant. Als dat past dan zal jouw klant afspraken met jou willen maken over gezamenlijke groei en komt het aan op creatieve voorstellen en het inzetten van resources, mensen en middelen, om die groei te realiseren. 

De crux is; ken jouw rol in het verdienmodel bij jouw klant in vergelijking met je concurrenten. Zorg dat je op par bent. Het echte verschil maken bij je  klant wordt bepaald door de kwaliteit van accountmanagement en de mate van klantgerichtheid. Dat bepaalt de hoogte van de NPS-score.