HomeBlogWelk lijstje vind jij belangrijk?

Welk lijstje vind jij belangrijk?

Welk lijstje vind jij belangrijk?

Een van de redenen om, samen met mijn tweelingbroer, een eigen bedrijf te beginnen gefocust op klantgerichtheid, waren de volgende ervaringen.

In de jaren die ik gewerkt hebt bij grote bedrijven in verkoop rollen vond ik van mezelf dat ik erg klantgericht en met mijn klanten bezig was. Terugkijkend op die tijd kwam ik tot de conclusie dat mijn klantgerichtheid beter, dieper had gekund.

De reden hiervoor is, zoals ik het ervaren heb, dat er twee lijstjes op mijn bureau lagen: Een lijstje met verkoop targets die ik moest behalen van mijn werkgever, denk aan; omzet- en margetargets, introducties, etc.. Het tweede lijstje dat op mijn bureau lag, waren de wensen van mijn klanten. Het lijstje dat de meeste prioriteit kreeg was het lijstje van mijn werkgever en vervolgens ging ik verder met de wensenlijst van mijn klanten voor zover deze paste binnen de opgelegde targets.

Een ander voorbeeld van dat het beter kon is het maken van account plannen. Mijn ervaring is dat ik als accountmanager mijn account plan twéé keer verkocht. De eerste keer intern aangevuld met targets. De tweede keer verkocht ik het plan aan de klant. Alles dat de klant vervolgens zei en in mijn plan paste werd gehonoreerd. Alles dat de klant aan wensen uitte en niet in mijn plan paste werd geparkeerd.

De vraag is, Welk lijstje vind jij belangrijk? De wensenlijst van jouw klanten of de targets en doelstellingen van jouw werkgever als leverancier?

Wat ga jij eraan doen om de klantwens belangrijker te maken intern?