HomeBlogWelke klant ambitie heb jij geformuleerd?

Welke klant ambitie heb jij geformuleerd?

Welke klant ambitie heb jij geformuleerd?

 

In gesprekken die ik voer met directeuren, verkoop directeuren etc. stel ik vaak de volgende vraag; Wat zijn de doelen, kpi’s van je organisatie en van jouw?

Wat ik het meeste hoor is; We hebben kpi’s op omzet, afzet, margebijdrage etc. Allemaal doelen die over het eigen bedrijf gaan maar die niet gaan over wat jij met jouw bedrijf wil bereiken bij jouw klanten.

Wat houdt ons tegen om klant ambities te formuleren? Denk aan een NPS-score 9.

Vinden we dat te moeilijk? Weten we niet hoe we daar een bonus aan moeten hangen? Hebben we een korte termijn focus, de meeste kpi’s gaan over het lopende jaar? Weten we niet hoe en wat te doen als we een klant ambitie geformuleerd hebben?

Waarom dagen we onszelf niet uit door een klant ambitie te formuleren? Mijn ervaring leert dat als je dat niet doet de groei en ontwikkeling bij jouw klanten gemiddeld zullen zijn. We kennen de uitspraak; “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je kreeg”.

Mijn ervaring leert ook dat als je het wel doet het substantieel resultaat oplevert. Denk aan; bovengemiddelde groei in omzetten, significante voorsprong op je concurrenten, hogere klant loyaliteit, hogere scores op up- en cross selling.

Wat houd je tegen om vandaag te beginnen?