Home Blog De accountmanager, de belangrijkste bepaler van een hoge NPS-score.

De accountmanager, de belangrijkste bepaler van een hoge NPS-score.

12 augustus 2025

In alle onderzoeken die wij gedaan hebben in een b2b omgeving, blijkt dat de accountmanager de grootste beïnvloeder is van een hoge NPS-score. Ofwel; het doet er echt toe wie je naar de klant stuurt. Ervan uitgaande dat je wil dat jouw klant jou een hoge NPS-score geeft.

Wat moet de accountmanager bezitten om echt goed te worden:

  • Inlevingsvermogen
  • Nieuwsgierigheid (vragen blijven stellen, de vraag achter de vraag achterhalen)
  • Mensgerichtheid
  • De wil om de allerbeste accountmanager te worden
  • Geduld. Een volwassen wederkerige relatie opbouwen heeft tijd nodig. Een goede accountmanager worden is een marathon, geen sprint.

 

Wat moet de leidinggevende doen om de accountmanager te laten floreren:

  • Continu inhoudelijk uitdagen over kennis van de klant
  • Account plannen laten maken en verantwoordelijk maken voor de ambities met de klant als ook de kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen.
  • Van feedback voorzien via continu klanttevredenheidsonderzoek en eigen waarneming
  • Samen ambities formuleren op inhoud,  niet hiërarchisch 
  • Laten groeien via kleinere klanten naar de meest belangrijke en complexe klant

We weten dat NPS-scores dalen als er teveel accountmanagers wisselingen zijn.  We weten ook dat accountmanagers en hun kwaliteiten besproken worden door hun klanten. Zorg ervoor dat jij als accountmanager bij jouw klanten in hun top-3 zit. Dan maak je in hun ogen het verschil.

Wetende dat de accountmanager de belangrijkste beïnvloeder is van de NPS-score, zorg er dan voor dat de focus gericht is op het opleiden en vasthouden van top accountmanagement. De klanten gaan zeer tevreden en blij met u zijn en de omzetten zullen groeien.