Home Blog Iedereen kan toch sales?

Iedereen kan toch sales?

14 oktober 2025

Wat me al een tijd opvalt is dat veel mensen die ik spreek in en over organisaties het lastig vinden om sales als een echt vak te zien. Tegelijkertijd willen ze in hun bedrijf de allerbeste specialisten aan het werk hebben voor het beste resultaat. Denk aan: IT-ers, logistici, finance, productie, marketing en HR.

Wanneer het op de eerder genoemd disciplines, behalve, hapert dan worden externen ingevlogen om de noodzakelijke inhoudelijke en proces impulsen te geven om weer de beste te worden.

Bij sales wordt vaak  geredeneerd dat kunnen we zelf wel. Hoe moeilijk kan dat zijn, sales?

In basis is goed worden in sales geen hogere wiskunde. Je moet het willen, kunnen en leuk vinden om jouw aanbod maximaal te laten aansluiten op de wensen van de klant. Je moet elk moment van de dag met jouw klant bezig zijn om hem met plezier en overtuiging te laten kopen i.p.v. dat jij iets verkoopt.

Dat blijkt al lastig. Voorbeeld: als ik aan ondernemers vertel wat ik doe, vertel ik tevens dat ze mij niet nodig hebben. Ik vraag ze om hun 20 -25 belangrijkste klanten te bellen om te vragen hoe de klant hen beoordeelt en wat ze beter moeten doen, volgens de klant, om een rapportcijfer 9 te krijgen. Als ik die ondernemers enkele maanden later weer tegenkom en vraag wat de belangrijkste resultaten waren van de klanten belronde, is het meest gehoorde antwoord; ‘we hebben niet gebeld.’

Dus toch moeilijk, blijkt. Dat betekent dat je ook hier de juiste professionals nodig hebt om uit te blinken vanuit het perspectief van de klant. We weten dat vanuit 20 jaar klantonderzoek. De belangrijkste beïnvloedende factor van de NPS-score is de accountmanager. Het doet er serieus toe wie je naar de klant stuurt. 

Sales is vanuit onderzoek en ervaring een serieus vak en behandel het als zodanig. Sterker nog; als je erin uitblinkt gaat de klant je ervoor belonen.