Klantenteams en de 9 Plus organisatie.
25 november 2025
De vorige blog sprak ik over het behalen van hoge NPS-scores en de inzet daarbij van klantenteams. In onze ervaring zijn klantenteams noodzakelijk als je als organisatie wil uitblinken in de ogen van je klanten.
Wat is het en waarom zou je het willen?
Klantenteam; een compact multidisciplinair team in een vaste samenstelling:
- dat verantwoordelijk is voor het behalen van een concrete ambitie. B.v. NPS-score 9.
- dat de ambitie vertaalt naar concrete actiepunten.
- dat mandaat heeft en snel kan schakelen.
- dat werkt in korte cycli (4 weken) met evaluatie en bijsturing. Door regelmatig fysiek samen te komen voor maximale transparantie.
- dat resultaten zichtbaar maakt, leren en successen borgen.
Wat heeft de klant hier aan?
- Hij krijgt de aandacht die hij verdient. Een organisatie die luistert, meedenkt en verrast door snel met echte proactieve oplossingen te komen.
- De klant verdient meer dan tevredenheid. Hij verdient een 9 plus ervaring.
- Een samenwerking die vertrouwen en loyaliteit bouwt.
- Een team dat snel kan schakelen op de klant vraag.
Wat heeft de eigen organisatie eraan?
- Het levert significant onderscheid, vertrouwen, loyaliteit en lock-in op.
- Het levert een integraal klant beeld op binnen de organisatie; operationeel, tactisch en strategisch.
- Een team dat accountable is voor het behalen van de ambitie.
- Alle disciplines werken gericht samen aan de ambitie.
- Sneller en slimmer reageren op marktvragen en veranderingen.
- Loyaliteit en lock-in wordt beloond door de klant met omzet groei.
De 9 plus organisatie kan niet zonder klantenteams. De accountmanager kan niet in zijn eentje voor een NPS 9 zorgen. Daar heeft hij alle disciplines in zijn organisatie voor nodig.