Home Blog Verkoop; hoe belangrijk is de menselijke factor?

Verkoop; hoe belangrijk is de menselijke factor?

17 december 2024

Afgelopen week sprak ik met een doorgewinterde inkoop directeur over zijn ervaringen van de afgelopen 30 jaar. In dat gesprek deed hij, wat mij betreft, een opmerkelijke uitspraak over een leverancier waar hij al jarenlang zaken mee doet.

‘Het is een k-bedrijf maar de commerciële mensen die mij bezoeken en die ik spreek maken het de moeite waard om met dat bedrijf zaken te blijven doen. Zij verdiepen zich in mijn bedrijf en problematiek en zorgen ervoor dat we zaken blijven doen met elkaar.’

We weten uit al onze klanttevredenheidsonderzoeken dat de persoon van accountmanager de meest bepalende factor is voor het behalen van een hoge NPS-score. De eerder gedane uitspraak is daarmee in lijn. Als klanten ervaren dat de commerciële mensen hun best doen voor ze zullen ze die leverancier meer ruimte geven. Ook al weten ze dat dat bedrijf hun commerciële mensen teveel restricties oplegt om optimaal te bewegen richting klant.

Aandacht maakt alles mooier en mensen kopen van mensen.

Verkoop is een vak waarvoor naast de juiste kennis en kunde, vooral de juiste persoonlijkheid, attitude noodzakelijk is.  Dat zijn, volgens mij, die mensen die de allerbeste accountmanager van Nederland willen worden vanuit de beoordeling van de klant.

We weten, evenals die doorgewinterde inkoopdirecteur, dat dat loont.