Home Blog Wat krijg je als je doet wat je altijd deed?

Wat krijg je als je doet wat je altijd deed?

1 juli 2025

Wat me opvalt in gesprekken met verkoop directeuren, is dat het lijkt alsof ze vastzitten in een ritme. Een routine van hoe om te gaan met klanten. Veelal inside out gestuurd.

Ze weten ook wel dat hetzelfde blijven doen richting klant niet tot andere resultaten zal leiden. Dat blijkt ook uit ons onderzoek. Bij de fabrikanten die we regelmatig gemeten hebben zagen we een constante score van 7 – 7,5 op klanttevredenheid, waarbij klanten aangaven dat er niet veel veranderd was. Kortom, hetzelfde blijven doen levert een rapportcijfer van een 7 tot 7,5 op.

De vraag is dan wat zij nodig hebben om te kunnen ontsnappen aan de routine?

  • Diepgaande gesprekken met klanten over wat zij vinden dat er moet veranderen.
    • De eerste stap van inside out naar outside in.
  • Een plan van aanpak over hoe je kunt veranderen. Denk aan klantenteams.
  • Een concrete gedragen ambitie en een gecommitteerde directie.
  • Een plan van aanpak, hoe een klant gefocuste organisatie te bouwen.

Uiteraard zijn er verkoopdirecteuren die routines en ritmes doorbreken. Die ambities formuleren, aan de slag gaan en gaande weg leren om te zien dan hun resultaten en NPS scores stukje bij beetje verbeteren.

Hoe zorgen we ervoor dat verkoop directeuren met hun team onderscheidend worden voor hun klanten? De meeste zouden niets anders willen.

Want we weten dat hoge klanttevredenheidsscores leiden tot een hogere loyaliteit en substantieel hogere omzetten.

Wie wil dat nu niet: hoge scores en geliefd en gewaardeerd worden door je klant?