Welke rapportcijfers moet je halen om onderscheidend te zijn voor jouw klant?
11 november 2025
De afgelopen 2 jaar hebben we ca. 1.500 waarnemingen gedaan in food retail en foodservice als het gaat om het meten van klanttevredenheid. Het zijn rapportcijfers waarmee klanten hun leveranciers beoordelen op die aspecten die wezenlijk zijn voor het halen van een hoge NPS-score.
Die waarnemingen leiden tot de volgende gemiddelden:
De Basics 7,68 (bestaand uit; bereikbaarheid, klachtenafhandeling en leverbetrouwbaarheid)
Belangrijk 7,72 (bestaand uit; accountmanagement, klantgerichtheid en partnership)
Wat betekent dit? Als je onder of op het gemiddelde zit, ben je niet onderscheidend voor je klanten. Vanuit onze analyse en ervaring moet je met de basics op het gemiddelde scoren. Erboven leidt niet tot een hogere NPS-score. Eronder leidt tot afbraak van de NPS-score. De essentie zit in de Belangrijk aspecten. Daar het onderscheid maken levert je een lock-inn op met je klant en een hoge NPS-score.
De vraag is dan, ken je jouw score op de bovenstaande wezenlijke aspecten? Heb je voor jouw bedrijf bepaalt waarop je wil uitblinken en bij welke klant?
De bedrijven die hun klanttevredenheid hebben gemeten op deze manier weten wie hen de cijfers heeft gegeven en zijn met hun klanten in gesprek gegaan op zoek naar de verbeter punten in de samenwerking. Door regelmatig met je klant in gesprek te gaan over het verbeteren van de samenwerking, gaat deze ook verbeteren.
Dus, zorg ervoor dat je weet waar je staat en ga in gesprek met je klant.