Aandeelhouderswaarde of klantwaarde?
13 mei 2025

Ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over grote multinationals die bezig zijn met het vergroten van aandeelhouderswaarde. Die hun winsten gebruiken om de eigen aandelen in te kopen om aantrekkelijker te worden voor aandeelhouders.
Tegelijkertijd lees ik in deze berichten zelden wat ze gaan doen om hun waarde voor de klant te vergroten. Hoe zorgen ze ervoor dat alle partijen in de keten ervaren dat er waarde wordt toegevoegd. De aandeelhouder is, wat mij betreft, het einde van de keten. De laatste schakel. De keten begint met de consument, de customer etc.. Hetgeen ik lees is erg inside out georiënteerd. Vervolgens krijgt sales de opdracht, via targets, om e.e.a. de keten, de pijplijn, ‘in te duwen’.
Wat ik had willen lezen is wat ze in de markt gaan investeren om waarde toe te voegen. Een bottom up scenario op basis waarvan men mag verwachten dat de waarde van het eigen bedrijf groeit en dientengevolge ook de aandeelhouderswaarde. Investeringen in bijvoorbeeld innovaties, categoriegroei, etc..
De vraag is wie het belangrijkste is voor het bedrijf: de aandeelhouder of de klant? Realiseer je dat, als je de aandeelhouder de belangrijkste stakeholder maakt, je klanten zich daarna zullen gedragen. Zij hebben in no time in de gaten wie er belangrijker is.
De klant staat centraal. Zorg ervoor dat je dat als organisatie ook daadwerkelijk laat zien in woord en gedrag zodat de klant dit ervaart.