Aandeelhouderswaarde of klantwaarde?
20 mei 2025

Aandeelhouderswaarde van beurs genoteerde bedrijven gaat volgens mij in veel gevallen alleen over geld. Hoe met geld nog méér geld te vergaren is. De organisatie zien als perssinaasappel met de vraag, hoe pers ik er nog meer uit voor de aandeelhouder. De andere stakeholders komen op de 2e plaats.
Klantwaarde daarentegen gaat over mensen en hun uitdagingen. Mensen doen zaken met mensen.
Klantwaarde, in mijn definitie, is het toevoegen van waarde aan jouw klanten en tegelijkertijd de waarde van de klant voor jouw organisatie verhogen. Het is wederkerig. Dit betekent dat structureel groeien in klantwaarde alleen maar kan als je erg goed weet wat de klant wil. Dat je de marktdynamiek en de processen van jouw klant doorgrondt. Dat kan alleen door in gesprek te gaan en te blijven met die klant. Via oprechte interesse en het stellen van veel vragen, zijn markt induiken.
De klant en de mens bij klant staat centraal, niet het geld. Geld is een middel, geen doel.
Ga je focussen op de waarde voor de klant en de waarde van de klant voor je eigen organisatie.
Dat levert en volwassen wederkerige relatie een hoge loyaliteit en meer omzet op.