Home Blog Ben jij er echt voor jouw klant?

Ben jij er echt voor jouw klant?

10 december 2024

Deze vraag schoot me te binnen bij het lezen van wat inkopers over accountmanagers zeggen in de klanttevredenheidsstudies die wij gedaan hebben.

We weten uit al onze studies dat de accountmanager de meest bepalende factor is voor het behalen van een hoge NPS-score. We weten ook dat inkopers niet meer dan een paar seconden nodig hebben om te bepalen of de accountmanager er voor hen gaat zijn of niet. Of ze echt iets aan de accountmanager gaan hebben omdat deze serieus op zoek gaat naar de problemen en uitdagingen om daar een antwoordt op te vinden. Of dat de accountmanager met zichzelf en zijn carrière bezig is. Daar komt bij dat er organisaties zijn die een reputatie hebben opgebouwd van snel wisselende accountmanagers.

Zo was er een inkoper die een accountmanager vertelde, toen deze zei dat hij het echt anders ging doen, dat zijn 5 voorgangers dat ook gezegd hadden. Die waren echter na anderhalf jaar vertrokken. Oftewel de inkoper gelooft die accountmanager niet noch de organisatie die hij vertegenwoordigde.

Realiseer je, als accountmanager, dat de meeste inkopers heel goed aanvoelen of je er echt gaat zijn voor hen. Dat betekent dat je voor jezelf de vraag moet stellen wil ik er zijn voor mijn klanten en werk ik voor een organisatie die mij in staat stelt er voor de klant te zijn.

We weten ook dat ‘er zijn voor de klant’ resulteert in goede rapportcijfers van de klant met de daarbij behorende omzet groei. Wat houd je tegen?