Effectiviteit of efficiency?
27 mei 2025

Het valt mij op dat we in organisaties veelal de nadruk leggen op efficiency. Nieuwe IT-systemen, SAP, CRM, etc., nieuwe it-tools, denk aan Chat GPT etc.. We besparen dus tijd en kosten. De vraag die het bij me oproept is, wat merkt jouw klant hiervan?
We houden door deze efficiencyslagen tijd over en we worden slimmer. Dat betekent dat we meer tijd over houden om effectiever te zijn aan de klant kant.
Gaan we de tijd die we overhouden en de opgedane kennis gebruiken om effectiever te worden bij onze klanten? Of, gaan we hetzelfde doen met minder mensen waarbij de klant ‘business as usual’ ervaart?
We weten uit vele onderzoeken dat alle leveranciers gemiddeld een rapportcijfer 7 – 7,5 krijgen van hun klanten. Dat geldt voor jouw bedrijf en ook voor je concurrent.
We weten ook dat als we naar een 8 of 9 streven de klant ons beloont met ca. 20% méér omzet en een hogere loyaliteit.
Ga de winst die je boekt op efficiency gebruiken om effectiever te worden bij jouw klanten. Bouw klantenteams die ervoor gaan zorgen dat we een 9 krijgen van onze klant of van een klantselectie. Ga met de extra tijd en kennis structureel werken aan het laten groeien van de waarde die je als bedrijf toevoegt aan jouw klant en vice versa.
Laat de winst op efficiency de winst op effectiviteit katalyseren.