Home Blog Het gaat toch hartstikke goed?

Het gaat toch hartstikke goed?

8 oktober 2024

In gesprekken met klanten kom ik regelmatig het volgende argument tegen waarom ze geen klanttevredenheidsonderzoek doen; “het gaat hartstikke goed.”

Als ik dan vraag waarom het hartstikke goed gaat komen een aantal redenen, zoals;

  • We groeien harder dan de markt.
  • We hebben een goed team.
  • We pakken klanten af van onze concurrent.
  • We geven onze klanten aandacht.

Meestal hoor ik redenen die een rationale zijn van de behaalde resultaten. Vaak gebaseerd op aannames. Omdat het zo goed gaat hoeven we ook geen onderzoek te doen.  

Een aantal redenen om dan juist tóch onderzoek te doen zijn:

  • Verifieer en valideer je aannames.
  • Leer en scherp aan. Repareer het dak als de zon schijnt.
  • Leer wat de volgende stap moet zijn, volgens jouw klanten, om succesvol te blijven.
  • Leer of je echt veel onderscheidender bent vergeleken met jouw concurrenten.

De meest belangrijke reden om wél onderzoek te doen is; het geeft je de kans om elke 6 – 12 maanden in gesprek te gaan met je klanten over het proces van samenwerken. Doen we nog de juiste dingen samen en doen we ze ook goed. Zorgen we ervoor dat onze klant onderscheidend kan zijn en zorgen we voor de juiste antwoorden voor zijn problemen en uitdagingen?

Zorg ervoor dat je elke 6 – 12 maanden met je klant in gesprek gaat over de manier van samenwerken. Het verhoogt de loyaliteit, vergroot je lock-in en omzet.