Home Blog Hoe belangrijk vinden we de klant?

Hoe belangrijk vinden we de klant?

29 oktober 2024

Ik heb veel reacties gehad om mijn blog van vorige week, ‘hoe belangrijk vinden we sales?`

De meeste reacties gaven aan dat sales een meer centrale rol verdiend.

Goed beschouwd gaat het in essentie over de klant. Hoe belangrijk maken we de  klant in onze organisaties? We weten allemaal dat onze klant onze salarissen betaald. Iedereen snapt dat maar koppelen we daar dan consequenties aan?  

Het lijkt alsof we nog steeds denken dat de oplossingen van gisteren overmorgen verbluffend andere resultaten zullen laten zien. Concreet, hoeveel account plannen voor 2025 zijn de plannen van 2024 met een paar kleine veranderingen? Om daarna weer in de bureaula te verdwijnen.  

Hoe doorbreken we die routine? Hoe doorbreken we de silo’s? Wat is er voor nodig om de klant echt centraal te stellen? Zodat we zijn problemen en uitdagingen gaan adresseren en we alle kennis en ervaring in onze eigen organisatie bundelen en gebruiken om een excellent antwoordt te formuleren op de vraag van de klant.

Niet meer de accountmanager die met de klantvraag alle “loketten” intern af moet om een antwoordt te krijgen. Maar een bundeling van de interne kennis en ervaring via klantenteams waarbij de klant of een groep van klanten centraal. We organiseren ons, als het ware, om de klant heen en niet meer vanuit de silo’s.

De organisaties die met klantenteams werken geven aan niet anders meer te willen werken. Zo ook hun klanten. De samenwerking intern en met klanten wordt effectiever en efficiënter.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Laat dat niet opgaan voor jouw organisatie.