Home Blog Hoe belangrijk vinden we sales?

Hoe belangrijk vinden we sales?

22 oktober 2024

Die vraag bekroop me toen iemand me vertelde dat je ‘sales` niet kunt studeren op een universiteit. Dat kan wel voor finance, marketing, logistiek etc..

Daar komt bij dat ik in de praktijk hetzelfde ervaar, hoe belangrijk vinden we sales?

Een paar voorbeelden:

  • We laten account managers afspraken maken, wetende dat de klant een leverbetrouwbaarheid van 99% eist. Logistiek van de eigen organisatie vindt dat 95% voldoende is. Wie zet je dan in zijn hemd?
  • Sales maakt zich druk om het binnenhalen van contracten en heeft de expertise van intern nodig om een serieus voorstel te doen. De experts die de expertise moeten leveren bepalen zelf of ze wèl of niet meedoen in het maken van het voorstel.  

We weten gelukkig ook dat het anders kan.

Een aantal organisaties zijn gaan werken met ‘klantenteams`: multidisciplinaire teams waarbij alle noodzakelijke disciplines in het team zitten. Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de geleverde prestatie aan de klant. Zij leveren de door de klant ervaarde toegevoegde waarde. Hiermee wordt zowel de klant als sales serieus genomen. We gaan in een flow werken en  niet via de gebruikelijke silo’s, waarbij de klantwensen zorgen voor de pull van de flow. Deze manier van werken vergt geen transitie programma’s of cultuur verander programma’s. Dus je kunt er morgen mee beginnen.

De organisaties die met klantenteams werken geven aan niet anders meer te willen werken. Zo ook hun klanten. De samenwerking intern en met klanten wordt effectiever en efficiënter.

Wat houdt je tegen om morgen te beginnen?