Home Blog Onderscheidend willen zijn.

Onderscheidend willen zijn.

16 september 2025

In mijn gesprekken met klanten hebben we het regelmatig over onderscheidend zijn. Over wat ons onderscheidt van onze concurrenten bij onze klanten, of dat voor onze klanten relevant en onderscheidend is en over hoe we dat dan bereiken.  

Het spreekt voor zich dat het structureel meten van klanttevredenheid een onderdeel is om te komen tot een onderscheidende positie vanuit de perceptie van de jouw klant.

Tegelijkertijd ervaar ik in mijn gesprekken ook dat we wel praten over onderscheidend willen zijn en dat we ook regelmatig meten, in relatie tot concurrenten, maar dat onderscheidend zijn geen ambitie is. Dat we ‘tevreden’ zijn als we in onderzoek tot de top-5 behoren. En dat we ‘tevreden’ zijn als we die positie kunnen vasthouden.

Een positie in de top-5 is een prima prestatie, maar daarmee neem je volgens jouw klant geen onderscheidende positie in. Je behoort tot een groepje leveranciers waaruit hij kan kiezen.

Onderscheidend willen zijn start met het formuleren van de ambitie dat we als bedrijf de nummer 1 bij onze klant willen en moeten zijn. Deze ambitie moet expliciet uitgesproken en ondersteund worden door de top van het bedrijf en gevoeld worden in alle bedrijfsonderdelen.

Onderscheidend willen zijn en ambitie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.