Home Blog Wat is een ‘The people first culture’?

Wat is een ‘The people first culture’?

29 juli 2025

De laatste tijd kom ik ‘people first culture’ vaker tegen in allerhande uitingen.

Als ik dat door ChatGPT laat uitleggen krijg ik het volgende: een mensgerichte cultuur waarin het welzijn, de groei en het geluk van medewerkers, de mens, centraal staat. In plaats van dat winst, processen of hiërarchie op de eerste plaats komen, gelooft de people-first organisatie dat als je goed voor je mensen zorgt, zij beter zullen presteren. Wat uiteindelijk, op de lange termijn, beter is voor het bedrijf.

Laten we een koppeling met de customer first culture maken. Klanten zijn tenslotte ook net echte mensen. Er is veel voor te zeggen dat klanten onderdeel worden en veel baat hebben bij een ‘people first culture’.

Ik heb de belangrijkste kenmerken van een ‘people first culture’ verbouwd naar een customer first culture.

  • Respect en vertrouwen
    • Klanten worden als volwaardige mensen behandeld en niet als ‘middelen’ om omzet, marge te genereren. Er is open communicatie, transparantie en vertrouwen.  
  • Welzijn en geluk
    • Fysiek, mentaal en emotioneel welzijn worden serieus genomen. Daar zorgen we samen met klant de voor.
  • Ontwikkeling en groei
    • We helpen klanten actief zich te ontwikkelen. Op inhoud en proces. We dagen elkaar uit om elke dag efficiënter en effectiever te worden.
  • Zingeving en betrokkenheid
    • We gaan op zoek met de klant naar oplossingen die ertoe doen. We zoeken actief naar een gezamenlijke missie en waarden.
  • Inclusiviteit en psychologische veiligheid
    • Klanten voelen zich altijd welkom, gewaardeerd en veilig om ideeën te delen of fouten te maken. Fouten zijn er om van te leren. Onderhandelingen met klanten gaan niet over wie er gewonnen heeft.
  • Leiderschap met empathie
    • In onze klant benadering zoeken we de menselijke maat. Willen we vooral luisteren en vragen stellen. We willen begrijpen om begrepen te worden.

Wij weten uit onze onderzoeken dat organisaties die goed voor hun klanten zorgen hoge NPS-scores krijgen met de daarbij horende groeiende loyaliteit, groeiende omzetten en relationele lock-inn. Het loont om een ‘people first culture’ te bouwen evenals een ‘customer first culture’. Dat laatste weten we zeker.