Wat kunnen we leren van Coolblue?
23 september 2025

Wat kunnen we leren van Coolblue?
Ik las afgelopen week een artikel in het financiële dagblad over hoe Coolblue Duitsland verovert. Gebaseerd op hun succes in Nederland.
Er zijn, volgens mij, 5 belangrijke elementen die het succes van Coolblue bepalen:
- Een geformuleerde NPS ambitie en het continue meten daarvan.
- Een sterke focus op goed personeel. Ze willen ‘Messi’s’ in de winkel. Mensen die intrinsiek snappen wat ‘Alles voor een glimlach’ van ze vraagt.
- De klant dynamiek goed snappen. On- en offline en ander gedrag bij de verschillende productcategorieën.
- Oog voor detail om de klantverwachtingen te overtreffen.
- Snel aanpassen op basis van bevindingen, data gedreven.
Daarmee verslaat Coolblue veel grotere concurrenten zoals Amazon en Mediamarkt omdat iedereen bij Coolblue elke dag bezig is met het uitblinken in klantervaring.
Groot en onderscheidend zijn, zijn verschillende manieren om de markt te veroveren. Kom je naar mijn bedrijf omdat ik de grootste ben of omdat ik de beste ben?
Wat zou jij van Coolblue kunnen leren?