Home Blog Wat meten we allemaal?

Wat meten we allemaal?

14 januari 2025

Iedereen is ongetwijfeld bekend met de one-liner, meten is weten.

In bedrijven meten we van alles:

  • Omzetten en marges
  • Kostprijzen. Voor- en nacalculatorisch
  • Cash Flow
  • Voorraadniveaus
  • Leverprestaties
  • Afzetten en volumes; stuks, kilo’s, liters.
  • Productierendementen. Aan-, snij, en afdraaiverliezen
  • Arbeidsproductiviteit

De meeste daarvan meten we een keer per week.

Bij de belangrijkste stakeholders, de klanten van ons bedrijf is meten van onze prestatie  vaak minder frequent en in een minder strak ritme.

Bij de klanten die ons de omzet en marges opleveren blijkt frequent en consistent meten moeilijker. Waarom is dat:

  • FOFO. Fear Of Finding Out?
  • Interne parameters zijn makkelijker te meten dan externe?
  • We denken inside out i.p.v. outside in? De gemeten parameters versterken dat.
  • We vinden onszelf en onze eigen resultaten belangrijker dan onze klanten?
  • We weten niet goed wat we moeten doen met klant feedback?
  • We concentreren ons op interne projecten en prioriteiten?
  • Wel of geen budget gealloceerd?
  • De prioriteit die de leiding eraan geeft?

Ik ken bedrijven die af en toe meten. Alsof het ze af en toe uitkomt. Of er wel of geen budget is. Als er budget is, dan is onze klant belangrijk genoeg om gemeten te worden? Er is overal budget voor behalve het meten van onze prestaties bij onze belangrijkste stakeholder.

Ik ken ook bedrijven die nog nooit hebben gemeten. Een voorbeeld, een groot bedrijf dat meer dan 100 jaar bestaat en haar omzet internationaal vergaart gaf aan geen klanten onderzoek te willen doen omdat ze daar nog niet aan toe te zijn?

Gelukkig ken ik ook veel bedrijven die wel regelmatig en consequent hun prestaties aan de klant kant meten. Het levert ze een goede volwassen en wederkerige relatie op en meer omzet. Dat zijn de bedrijven die niet alleen omzet komen halen bij hun klanten maar ook waarde komen brengen.