We gaan weer budgetteren. Probeer het eens samen met je klant?
19 augustus 2025

Het wordt weer tijd voor de budgetteringsrondes in bedrijven. We gaan weer zo goed en zo kwaad als het kan inschatten wat we in 2026 gaan omzetten, tegen welke kosten, om zo in te schatten welke marge, winst we over gaan houden.
In mijn ervaring ging budgetteren gepaard met target stelling. Hoeveel kunnen we maximaal uit de markt halen. Targets waren inside out geformuleerd. Welke winst groei wilden en konden we de aandeelhouders bieden. Waarbij deze de voorgestelde targets meestal verdubbelden onder de noemer, ‘het moet ambitieus zijn’. Ik heb geen enkele keer meegemaakt dat de voorgestelde targets en budgetten inhoudelijk werden gechallenged. Terwijl het budget zorgvuldig door het sales team werd opgesteld en er serieus werd gekeken naar wat er bij de klanten maximaal mogelijk was.
Budgetteren kan veel beter als we outside in denken. Waarom delen we ons account plan niet met onze klanten om te komen tot een gezamenlijk plan en doelstellingen. Zodat hetgeen we in onze eigen budgetten meenemen een grote kans van slagen kent omdat de klant de plannen en doelstellingen onderschrijft.
Wat houdt ons tegen om onze plannen over de klant te delen met de klant zodat we mèt de klant gaan praten en niet óver de klant. Het verhoogt de kans van slagen van het plan en het behalen van de doelen aanmerkelijk. Bovendien zijn onze eigen budgetten niet gebouwd op aannames maar op een serieus klant fundament.
Wat houd je tegen om te gaan voor een win-win plan samen met je klant.