Home Blog We hebben het niet gebudgetteerd.

We hebben het niet gebudgetteerd.

25 februari 2025

In alle bedrijven is budgetteren en begroten noodzakelijk om zicht en controle te houden op en voorspellingen te kunnen doen over het eigen resultaat. Een van de belangrijkste indicatoren die voorspellen of je het budget, de targets gaat halen is klanttevredenheid.

Regelmatig maak ik mee dat, als we praten over de inzet van klanttevredenheidsonderzoeken, het argument om niet mee te doen luidt: ‘We hebben het niet gebudgetteerd. 

De vragen die dat bij me oproept zijn:

Waarom zijn de, wat mij betreft, allerbelangrijkste stakeholders van jouw bedrijf niet de investering, moeite waard om op structurele basis gemeten te worden? Waarom is het dus sowieso niet gebudgetteerd?

Hoe kan het zijn, voor de grotere bedrijven, dat een investering van ca. € 6.000,- per jaar in klantentevredenheidsonderzoek een te groot bedrag is?  

Waarom besluiten we niet alsnog te investeren terwijl het niet gebudgetteerd is?

Hoe belangrijk zijn jouw klanten voor jou, in relatie tot jouw resultaat?

We weten dat hoge Net Promotor Scores 10% tot 30% additionele omzetgroei kan opleveren. Dan moet je wel regelmatig meten en de meet resultaten omzetten in acties.

Kortom, investeringen in klanttevredenheidsonderzoeken horen elk jaar gebudgetteerd te worden om ervoor te zorgen dat wij groeien in de ogen van onze klanten.