Home Blog 'What you see is what you get’ of is het ‘What you don’t see is what you get’?

'What you see is what you get’ of is het ‘What you don’t see is what you get’?

28 januari 2025

Afgelopen week mocht ik me, onder begeleiding van Jan ter Bogt van Ter Bogt Consultancy een dag onderdompelen in onderstroom management.  Onderstroom management  concentreert zich op het verbindende weefsel in de organisatie. Hetgeen je doorgaans niet ziet maar er elke seconde is.

Onderstroom management gaat over de verbindende weefsels binnen organisaties. De verbindingen en interactie tussen mensen. Mensen die met elkaar mogen en moeten samenwerken.

Het is duidelijk dat onderstroom management ook toepasbaar is op de relatie met klanten. Ook daar zoeken mensen de verbinding en is er interactie. Ook daar is het zo dat er verbindende weefsels bestaan die geanalyseerd kunnen worden op zoek naar verbetering.

Het is raadzaam om een samenwerkingsanalyse te maken van de kwaliteit van de verbindingen en de mate van interactie. De samenwerking van jouw bedrijf en jouw mensen met de organisatie van de klant en haar mensen. Doe dat samen met de klant. Kijk goed naar wie er interactie hebben en hoe intens. Beschrijf de kwaliteit van de interactie. Dat kan vanuit het perspectief van de klant een andere lading hebben dan vanuit de leverancierskant.

Hier start, zoals ik het zie, het begin van effectief met elkaar omgaan i.p.v. alleen efficiënt met elkaar omgaan. Het spreekt voor zich dat het effectief met elkaar om gaan meer en betere resultaten oplevert. Dus durf te bespreken wat je niet ziet maar er wel is.