Home Blog Wil je jouw klanten spreken?

Wil je jouw klanten spreken?

21 januari 2025

Afgelopen week bezocht ik, zoals velen, de Horecava.  Dè vakbeurs voor de professionals uit het foodservice  kanaal. Tegelijkertijd is de Horecava voor alle Foodies, voor alle mensen die een professionele interesse hebben in Food.  

Bij de vele stands die ik bezocht viel me het volgende op; de stands werden bemand door accountmanagers en vertegenwoordigers. Er waren weinig marketeers aanwezig. Nog gecheckt met een aantal mensen en ze deelden mijn observatie. Ik weet dat het een N=1 waarneming is, maar het is een signaal.

Ik roep marketeers op om veel meer gebruik te maken van de kansen die een beurs als de Horecava biedt. Er komen in een paar dagen heel veel klanten naar jouw bedrijf toe. Een grote diversiteit aan klanten. Dat betekent dat je in 4 dagen zomaar 40 klantgesprekken kunt voeren. Wat neer komt op een klein kwalitatief markt onderzoek. Als je dan ook nog een gestructureerde vragenlijst hanteert doe je veel kennis op.

Denk aan; Problemen en uitdagingen van klanten, hoe ze jouw bedrijf waarderen en haar  producten of diensten, wat ze van jouw concurrenten vinden vergeleken met jouw aanbod, wat jij moet doen om een rapportcijfer 9 te krijgen van je klant, welke rol jouw bedrijf heeft en hoe belangrijk jij bent voor jouw klant?

Marketeers gebruik beurzen als kwalitatief marktonderzoek terrein en ga het gesprek aan met je klanten. Ze komen naar jou toe.  Het is snel, goedkoop en erg leerzaam.